Έκτακτη συνάντηση όλων των παραγόντων της Δικαιοσύνης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν από την πανδημίας COVID-19>
Με πρωτοβουλία του Υπουργού Δικαιοσύνης, Κωνσταντίνου Τσιάρα, πραγματοποιήθηκε έκτακτη, ευρεία σύσκεψη στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, στην οποία συμμετείχαν από την πλευρά του Υπουργείου, πέραν του Υπουργού, ο Γενικός Γραμματέας Πάνος Αλεξανδρής και η Υπηρεσιακή Γραμματέας Βίκυ Γιαβή, η αντιπροσωπεία του ΔΣΑ (ο Πρόεδρος Δημήτρης Βερβεσός, ο Αντιπρόεδρος Θέμης Σοφός, η Σύμβουλος Ταμίας, Μαρινέττα Γούναρη-Χατζησαράντου, και οι Σύμβουλοι Δημήτρης Αναστασόπουλος και Φώτης Κωτσής), ενώ ακόμη συμμετείχαν οι Διοικήσεις του Εφετείου, του Πρωτοδικείου και του Ειρηνοδικείου Αθηνών, της Εισαγγελίας Εφετών και της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, καθώς και εκπρόσωποι του ΟΔΥΕ και του ΣΔΥΑ.
Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η λήψη αποφάσεων προκειμένου να αποτραπεί το ενδεχόμενο αναστολής της λειτουργίας των δικαστηρίων λόγω της πανδημίας COVID 19.
Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην τρέχουσα συγκυρία τα Δικαστήρια, τα οποία επικεντρώνονται κυρίως στο Πρωτοδικείο Αθηνών, καθώς τα υπόλοιπα δικαστήρια -με εξαίρεση τα ακροατήρια του Εφετείου-, λειτουργούν χωρίς ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα συνωστισμού.
Από την πλευρά του δικηγορικού σώματος ετέθησαν ενδεικτικά:
- Το πρόβλημα της ανεπαρκούς εξυπηρέτησης των συναδέλφων στην καθημερινή επαφή τους με τις γραμματείς των δικαστηρίων
- Οι μεγάλες καθυστερήσεις στη ηλεκτρονική λήψη αντιγράφων αποφάσεων, προτάσεων και πρακτικών καθώς και ορισμένων πιστοποιητικών (ιδίως κληρονομικών, σωματείων και τελεσιδικίας)
- Το πρόβλημα συνωστισμού ιδίως στα Κτήρια 2, 4, 5, και 13, και στη διαδικασία αυτοφώρων στην πρ. Σχολή Ευελπίδων, καθώς και στο αρχείο του Πρωτοδικείου Αθηνών.
- Η έλλειψη επαρκούς προσωπικού στις δικαστικές γραμματείες και η ανάγκη άμεσης κάλυψης των κενών.
- Η λειτουργία της εταιρίας φύλαξης, για την τήρηση των ελαχίστων αποστάσεων και των μέτρων προστασίας από τον COVID -19 , ενόψει της επικείμενης λήξης της σύμβασης στις 30.9.
Παράλληλα, προτάθηκε:
- Η επέκταση της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων σε όλα τα ένδικα βοηθήματα και μέσα και σε όλες τις διαδικασίες
- Η άμεση λήψη μέτρων για την ηλεκτρονική παρακολούθηση της ροής μήνυσης
- Η δυνατότητα κατάθεσης και λήψης των σχετικών μέσω ψηφιακού μέσου αποθήκευσης (CD ή USB).
Κατά τη συνάντηση, μετά από την ανταλλαγή απόψεων όλων των φορέων που συμμετείχαν, συμφωνήθηκε:
- Να γίνει άμεση κατάθεση προτάσεων νομοθετικής παρέμβασης από τους φορείς προς το Υπουργείο μέχρι αύριο, ώστε να ληφθούν αναγκαίες νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των δικαστηρίων και να αποφευχθούν δυσλειτουργίες λόγω της πανδημίας.
- Να δημιουργηθεί ad hoc Επιτροπής COVID-19, με τη συμμετοχή όλων των παραγόντων της Δικαιοσύνης (Υπουργείου, δικηγόρων, δικαστών, δικαστικών γραμματέων) που θα λειτουργεί σε εβδομαδιαία βάση, με ευθύνη του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Έργο της Επιτροπής είναι να επιλαμβάνεται άμεσα όλων των ζητημάτων που προκύπτουν στην καθημερινή λειτουργία των δικαστηρίων υπό τις παρούσες έκτακτες συνθήκες.