ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ (23/7/07)>
ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΠΡΟΕΔΡΩΝ
ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
Αθήνα, 23 Ιουλίου 2007
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της Χώρας, που συνεδρίασε στην Καβάλα, στις 20-21 Ιουλίου 2007 παρουσία του Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Αναστάση Παπαληγούρα, του Εισαγγελέα του Α.Π. κ. Γεωργίου Σανιδά, του Προέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κ. Κωνσταντίνου Μπακάλη, του Γενικού Επιτρόπου των Διοικητικών Δικαστηρίων κ. Κωνσταντίνου Πετρόπουλου, του Προέδρου της Ενωσης Δικαστικών Λειτουργών του Συμβουλίου της Επικρατείας κ. Κωνσταντίνου Κουσούλη, του Προέδρου της Ενωσης Εισαγγελέων Ελλάδος κ. Σωτήρη Μπάγια, της Γ.Γ.της Ενωσης Διοικητικών Δικαστών κ. Θεώνης Λειβαδίτη, των εκπροσώπων της ΄Ενωσης Δικαστών και Εισαγγελέων κ. Αικατερίνης Παπαθεοδώρου και της Ενωσης Λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κ. Δημητρίου Αναστασόπουλου, αποφάσισε:
1. ΩΡΑΡΙΟ : Εμμένει σε παλαιότερες αποφάσεις της για την λειτουργία των Δικαστηρίων μέχρι τις 16.00 και θεωρεί ότι εσφαλμένως εστιάζεται το θέμα στην επέκταση του ωραρίου, παραγνωρίζοντας την ουσία του προβλήματος, που δεν είναι άλλη από την ύπαρξη πληθώρας κενών οργανικών θέσεων δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων, δικαστών, οι οποίοι, για διάφορους λόγους, δεν μπορούν ανταποκριθούν και κακώς δικάζουν, στην έλλειψη μηχανογράφησης και υλικοτεχνικής υποδομής και στην διαχρονική ελλειμματική επένδυση στην Δικαιοσύνη. Οι αποσπασματικές λύσεις που δίνονται, μοιάζουν με επεκτάσεις πολυώροφου κτιρίου χωρίς θεμέλια.
2. ΕΔΔΑ : Παρά τα προβλήματα που παρουσιάζονται, το ΕΔΔΑ έχει ανάγκη της στήριξης όλων μας γιατί όλα αυτά τα χρόνια λειτουργίας του με την νομολογία του διαμόρφωσε μια ανθρωπιστική αντίληψη. Συνιστάται προσεκτική παρακολούθηση της νομολογίας του ΕΔΔΑ από δικαστές και δικηγόρους.
3. ΞΕΠΛΥΜΑ ΒΡΩΜΙΚΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ: Εμμένει στις ήδη διατυπωθείσες θέσεις της, ότι η ένταξη των Δικηγόρων στα υπόχρεα πρόσωπα προς αναφορά υπόπτων συναλλαγών για νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, είναι αντίθετη με την ΕΣΔΑ, το Σύνταγμα, αλλά και τη Νομολογία του ΔΕΚ και του ΕΔΔΑ. Προσβάλλουν θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών, τα οποία είναι απόλυτα και απαραβίαστα, αναιρούν την εγγύηση της δίκαιης δίκης, την ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση του πολίτη σε νομική πληροφόρηση, το δικαίωμα του πολίτη να επιλέξει τον συνήγορό του και την αντίστοιχη υποχρέωση του δικηγόρου να παράσχει τις υπηρεσίες του, τηρώντας τη δεοντολογία και τις παραδόσεις του δικηγορικού σώματος. Κάθε έννοια καταγγελίας του πελάτη, είναι ασύμβατη με την υποχρέωση αυτή, και προσβάλλει τη λειτουργική ανεξαρτησία του δικηγόρου και το καθήκον επαγγελματικής εχεμύθειας.
4. ΣΧΕΣΕΙΣ ΔΙΚΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ: Με αφορμή μεμονωμένα περιστατικά δικαστικών λειτουργών σε βάρος δικηγόρων (π.χ. Χαλκίδα-Πύργος) υπενθυμίζεται ότι ο αμοιβαίος σεβασμός είναι επιβαλλόμενος για το καλό της Δικαιοσύνης, τυχόν δε τέτοια κρούσματα θα αντιμετωπίζονται όπως επιτάσσει η αξιοπρέπειά μας, ως συλλειτουργών της Δικαιοσύνης για τη διασφάλιση του θεσμικού μας ρόλου.
5. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ: Το περιβάλλον και ο αγώνας μας γι αυτό είναι πρώτιστη προτεραιότητα, αφού αποτελεί βασικό ανθρώπινο δικαίωμα, το δικαίωμα στην ζωή. Οι προτάσεις που υποβλήθηκαν σε συνεργασία με τις δικαστικές ενώσεις θα προωθηθούν εντός και εκτός της Ελλάδας σ όλους τους θεσμικούς φορείς και προς τούτο εξουσιοδοτείται ο Πρόεδρος της Ολομέλειας να προχωρήσει σ΄ όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για την δημιουργία ενός ευρύτατου μετώπου προς αποτροπήν της περαιτέρω καταστροφής του φυσικού μας πλούτου με κάθε νόμιμο μέσο.
6. ΤΑΜΕΙΟ ΝΟΜΙΚΩΝ: Η επεξεργαζόμενη σε βάθος πρόταση του κ. Γουσέτη για την αύξηση της κυρίας σύνταξης που υιοθετήθηκε, αποτελεί το πρώτιστο μέλημα, η δε περαιτέρω επεξεργασία της σε συνδυασμό με την αναλογιστική μελέτη που είναι σε εξέλιξη, θα αποτελέσει το αντικείμενο της διεκδίκησής μας από τον επόμενο χρόνο, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της μελέτης.
7. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ Τ.Ν. : Η λειτουργία παραρτήματος του Ταμείου Νομικών εκτός της περιφέρειας Αθηνών (Θεσσαλονίκη) προϋποθέτει απαραίτητα την ύπαρξη κεντρικής μηχανοργάνωσης και οικονομικής μελέτης έτσι ώστε στην συνέχεια οι προσληφθησόμενοι να ασκούν καθήκοντα ελεγκτού για την είσπραξη των διαφυγόντων εσόδων που ανέρχονται σε δισεκατομμύρια. Κάθε άλλη απόφαση αποτελεί πρόκληση και επιβαρύνει άνευ λόγου τον προϋπολογισμό του Ταμείου Νομικών, άμεσα μέλη του οποίου σε ποσοστό 70% είμαστε εμείς και ως εκ τούτου έχοντες τη βασική ευθύνη.
8. ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ : Με αφορμή δήλωση του Υπ. Δικαιοσύνης για την σχεδόν ολοκλήρωση του έργου της Επιτροπής, για την αναθεώρηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας επιβάλλεται το κείμενο να δοθεί για την αναγκαία πολύμηνη διαβούλευση με τους θεσμικούς φορείς (Δικηγορικοί Σύλλογοι Δικαστικές Ενώσεις, Πανεπιστήμια κ.λ.π). Η συχνή, χωρίς την συνδρομή των αναγκαίων συνθηκών, αναθεώρηση των Κωδίκων εντείνει την σύγχυση και την αντινομία και επιφέρει τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Το ίδιο ισχύει για τις αναθεωρήσεις Κωδίκων Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας.
9. ΦΥΛΑΚΕΣ: Η συνεχιζόμενη πεισματική άρνηση του Υπ. Δικαιοσύνης να επιτρέψει σε θεσμικούς φορείς όπως οι Δικηγορικοί Σύλλογοι να επισκέπτονται τις φυλακές και να διατυπώνουν τις απόψεις τους, για την βελτίωση του πάσχοντος σωφρονιστικού συστήματος, υποδηλώνει μία αντίληψη περί «στεγανοποίησης» του χώρου αυτού, που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις σύγχρονες εξελίξεις.
10. ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΘΕΛΟΥΣΙΑΣ ΕΞΟΔΟΥ ΚΑΙ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΩΝ: Ουδέν νεώτερον! και έτσι ανίκανοι δικαστές θα εξακολουθούν να απονέμουν Δικαιοσύνη, η δε Σχολή δικαστών θα εξακολουθεί να εξάγει δικαστές θεωρητικούς, χωρίς κοινωνική εμπειρία, με συντεχνιακή αντίληψη.
Καλούμε τον κ. Υπουργό Δικαιοσύνης ενόψει της νέας δικαστικής χρονιάς να αναλάβει τις ευθύνες του για να λειτουργήσει η Δικαιοσύνη, απαιτώντας μία γενναία επένδυση στον ευαίσθητο αυτό χώρο, από την όλη λειτουργία του οποίου εισπράττονται από την Κυβέρνηση τα περισσότερα έσοδα και επιστρέφονται μέσω του προϋπολογισμού τα ελάχιστα, σε σχέση με τα άλλα Υπουργεία.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 23 Ιουλίου 2007
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της Χώρας, που συνεδρίασε στην Καβάλα, στις 20-21 Ιουλίου 2007 παρουσία του Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Αναστάση Παπαληγούρα, του Εισαγγελέα του Α.Π. κ. Γεωργίου Σανιδά, του Προέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κ. Κωνσταντίνου Μπακάλη, του Γενικού Επιτρόπου των Διοικητικών Δικαστηρίων κ. Κωνσταντίνου Πετρόπουλου, του Προέδρου της Ενωσης Δικαστικών Λειτουργών του Συμβουλίου της Επικρατείας κ. Κωνσταντίνου Κουσούλη, του Προέδρου της Ενωσης Εισαγγελέων Ελλάδος κ. Σωτήρη Μπάγια, της Γ.Γ.της Ενωσης Διοικητικών Δικαστών κ. Θεώνης Λειβαδίτη, των εκπροσώπων της ΄Ενωσης Δικαστών και Εισαγγελέων κ. Αικατερίνης Παπαθεοδώρου και της Ενωσης Λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κ. Δημητρίου Αναστασόπουλου, αποφάσισε:
1. ΩΡΑΡΙΟ : Εμμένει σε παλαιότερες αποφάσεις της για την λειτουργία των Δικαστηρίων μέχρι τις 16.00 και θεωρεί ότι εσφαλμένως εστιάζεται το θέμα στην επέκταση του ωραρίου, παραγνωρίζοντας την ουσία του προβλήματος, που δεν είναι άλλη από την ύπαρξη πληθώρας κενών οργανικών θέσεων δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων, δικαστών, οι οποίοι, για διάφορους λόγους, δεν μπορούν ανταποκριθούν και κακώς δικάζουν, στην έλλειψη μηχανογράφησης και υλικοτεχνικής υποδομής και στην διαχρονική ελλειμματική επένδυση στην Δικαιοσύνη. Οι αποσπασματικές λύσεις που δίνονται, μοιάζουν με επεκτάσεις πολυώροφου κτιρίου χωρίς θεμέλια.
2. ΕΔΔΑ : Παρά τα προβλήματα που παρουσιάζονται, το ΕΔΔΑ έχει ανάγκη της στήριξης όλων μας γιατί όλα αυτά τα χρόνια λειτουργίας του με την νομολογία του διαμόρφωσε μια ανθρωπιστική αντίληψη. Συνιστάται προσεκτική παρακολούθηση της νομολογίας του ΕΔΔΑ από δικαστές και δικηγόρους.
3. ΞΕΠΛΥΜΑ ΒΡΩΜΙΚΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ: Εμμένει στις ήδη διατυπωθείσες θέσεις της, ότι η ένταξη των Δικηγόρων στα υπόχρεα πρόσωπα προς αναφορά υπόπτων συναλλαγών για νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, είναι αντίθετη με την ΕΣΔΑ, το Σύνταγμα, αλλά και τη Νομολογία του ΔΕΚ και του ΕΔΔΑ. Προσβάλλουν θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών, τα οποία είναι απόλυτα και απαραβίαστα, αναιρούν την εγγύηση της δίκαιης δίκης, την ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση του πολίτη σε νομική πληροφόρηση, το δικαίωμα του πολίτη να επιλέξει τον συνήγορό του και την αντίστοιχη υποχρέωση του δικηγόρου να παράσχει τις υπηρεσίες του, τηρώντας τη δεοντολογία και τις παραδόσεις του δικηγορικού σώματος. Κάθε έννοια καταγγελίας του πελάτη, είναι ασύμβατη με την υποχρέωση αυτή, και προσβάλλει τη λειτουργική ανεξαρτησία του δικηγόρου και το καθήκον επαγγελματικής εχεμύθειας.
4. ΣΧΕΣΕΙΣ ΔΙΚΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ: Με αφορμή μεμονωμένα περιστατικά δικαστικών λειτουργών σε βάρος δικηγόρων (π.χ. Χαλκίδα-Πύργος) υπενθυμίζεται ότι ο αμοιβαίος σεβασμός είναι επιβαλλόμενος για το καλό της Δικαιοσύνης, τυχόν δε τέτοια κρούσματα θα αντιμετωπίζονται όπως επιτάσσει η αξιοπρέπειά μας, ως συλλειτουργών της Δικαιοσύνης για τη διασφάλιση του θεσμικού μας ρόλου.
5. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ: Το περιβάλλον και ο αγώνας μας γι αυτό είναι πρώτιστη προτεραιότητα, αφού αποτελεί βασικό ανθρώπινο δικαίωμα, το δικαίωμα στην ζωή. Οι προτάσεις που υποβλήθηκαν σε συνεργασία με τις δικαστικές ενώσεις θα προωθηθούν εντός και εκτός της Ελλάδας σ όλους τους θεσμικούς φορείς και προς τούτο εξουσιοδοτείται ο Πρόεδρος της Ολομέλειας να προχωρήσει σ΄ όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για την δημιουργία ενός ευρύτατου μετώπου προς αποτροπήν της περαιτέρω καταστροφής του φυσικού μας πλούτου με κάθε νόμιμο μέσο.
6. ΤΑΜΕΙΟ ΝΟΜΙΚΩΝ: Η επεξεργαζόμενη σε βάθος πρόταση του κ. Γουσέτη για την αύξηση της κυρίας σύνταξης που υιοθετήθηκε, αποτελεί το πρώτιστο μέλημα, η δε περαιτέρω επεξεργασία της σε συνδυασμό με την αναλογιστική μελέτη που είναι σε εξέλιξη, θα αποτελέσει το αντικείμενο της διεκδίκησής μας από τον επόμενο χρόνο, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της μελέτης.
7. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ Τ.Ν. : Η λειτουργία παραρτήματος του Ταμείου Νομικών εκτός της περιφέρειας Αθηνών (Θεσσαλονίκη) προϋποθέτει απαραίτητα την ύπαρξη κεντρικής μηχανοργάνωσης και οικονομικής μελέτης έτσι ώστε στην συνέχεια οι προσληφθησόμενοι να ασκούν καθήκοντα ελεγκτού για την είσπραξη των διαφυγόντων εσόδων που ανέρχονται σε δισεκατομμύρια. Κάθε άλλη απόφαση αποτελεί πρόκληση και επιβαρύνει άνευ λόγου τον προϋπολογισμό του Ταμείου Νομικών, άμεσα μέλη του οποίου σε ποσοστό 70% είμαστε εμείς και ως εκ τούτου έχοντες τη βασική ευθύνη.
8. ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ : Με αφορμή δήλωση του Υπ. Δικαιοσύνης για την σχεδόν ολοκλήρωση του έργου της Επιτροπής, για την αναθεώρηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας επιβάλλεται το κείμενο να δοθεί για την αναγκαία πολύμηνη διαβούλευση με τους θεσμικούς φορείς (Δικηγορικοί Σύλλογοι Δικαστικές Ενώσεις, Πανεπιστήμια κ.λ.π). Η συχνή, χωρίς την συνδρομή των αναγκαίων συνθηκών, αναθεώρηση των Κωδίκων εντείνει την σύγχυση και την αντινομία και επιφέρει τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Το ίδιο ισχύει για τις αναθεωρήσεις Κωδίκων Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας.
9. ΦΥΛΑΚΕΣ: Η συνεχιζόμενη πεισματική άρνηση του Υπ. Δικαιοσύνης να επιτρέψει σε θεσμικούς φορείς όπως οι Δικηγορικοί Σύλλογοι να επισκέπτονται τις φυλακές και να διατυπώνουν τις απόψεις τους, για την βελτίωση του πάσχοντος σωφρονιστικού συστήματος, υποδηλώνει μία αντίληψη περί «στεγανοποίησης» του χώρου αυτού, που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις σύγχρονες εξελίξεις.
10. ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΘΕΛΟΥΣΙΑΣ ΕΞΟΔΟΥ ΚΑΙ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΩΝ: Ουδέν νεώτερον! και έτσι ανίκανοι δικαστές θα εξακολουθούν να απονέμουν Δικαιοσύνη, η δε Σχολή δικαστών θα εξακολουθεί να εξάγει δικαστές θεωρητικούς, χωρίς κοινωνική εμπειρία, με συντεχνιακή αντίληψη.
Καλούμε τον κ. Υπουργό Δικαιοσύνης ενόψει της νέας δικαστικής χρονιάς να αναλάβει τις ευθύνες του για να λειτουργήσει η Δικαιοσύνη, απαιτώντας μία γενναία επένδυση στον ευαίσθητο αυτό χώρο, από την όλη λειτουργία του οποίου εισπράττονται από την Κυβέρνηση τα περισσότερα έσοδα και επιστρέφονται μέσω του προϋπολογισμού τα ελάχιστα, σε σχέση με τα άλλα Υπουργεία.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ